Bent u in het bezit van vastgoed dat is gebouwd voor 2001? Sinds 23 november 2022 bent u verplicht om bij verkoop een asbestattest van uw woning of appartement te laten opmaken. Tegen 2032 moet zelfs iedere eigenaar van woning ouder dan 2001 in het bezit zijn van een asbestrapport, ook zonder verkoopplannen. Wij geven u alvast enkele handvaten mee over dit belangrijke document.
Wat is asbest?
Asbest is een veel voorkomend mineraal dat vanaf de tweede wereldoorlog tot de jaren ’80 erg populair was in de bouwsector. Omdat het materiaal naast stevig, ook hitte- en vochtbestendig is, zien we het bij oude huizen vaak terug in hun dak- en wandbedekking, isolatiemateriaal of vloerbedekking.
Pas later is gebleken dat de stof zeer schadelijk is voor de gezondheid: het inademen van de asbestvezels kan longkanker veroorzaken. Daarom wil de Vlaamse regering het aanwezige asbest in Vlaanderen zo snel mogelijk in kaart brengen. En dat is waar het asbestattest om de hoek komt kijken.
Wat is een asbestattest?
Een asbestattest wordt opgemaakt na een asbestinventarisatie en is een document dat aantoont of uw woning al dan niet asbesthoudende materialen bevat. De inventarisatie is ‘niet-destructief’, wat betekent dat het attest enkel asbestbronnen beschrijft die een risico vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw.
Daarnaast duidt het ook de staat van het aanwezige asbest aan en geeft het advies hoe u asbest veilig kan beheren of verwijderen.
Waar kan u een asbestattest aanvragen?
Enkel door een asbestdeskundige inventarisatie kan u een attest bekomen. Op de website van de OVAM vindt u een lijst terug van bedrijven die dit voor hun rekening nemen.
Eens gekozen, doet een deskundige een plaatsbezoek in uw woning of appartement om een inventaris op te maken. Wanneer alle gegevens zijn ingevoerd, ontvangt u een asbestattest van OVAM. Het attest is 10 jaar geldig, maar kan worden ingekort wanneer er sprake is van minstens één asbesthoudend materiaal met een hoog risico.
Het attest is 10 jaar geldig, maar kan worden ingekort wanneer er sprake is van minstens één asbesthoudend materiaal met een hoog risico.
Vaak voorkomende vragen over het asbestattest
Wat is de prijs van een asbestattest?
De prijs van de arbeidsinventarisatie is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder:
- De omvang van uw woning: hoe groter uw woning, hoe meer tijd de inventarisatie zal kosten. Dat heeft invloed op de prijs
- De ouderdom en renovatiegraad: in oudere woningen is de kans groter dat er asbesthoudend materiaal aanwezig zal zijn.
- De laboanalyse: bij een uitgebreide laboanalyse, zal ook de prijs hoger liggen.
Gemiddeld genomen variëren de prijzen voor residentiële gebouwen tussen de €300 en €900. Voor de opmaak en bezorging van het asbestattest, rekent de OVAM sowieso ook een administratieve kost van €50.
Wat met een asbestattest bij verhuur?
Is uw woning gebouwd voor 2001 en wilt u het verhuren? Dan bent u niet verplicht om een asbestattest aan te vragen. Heeft u er toch een liggen? Dan moet u wel een kopie van dit attest aan uw huurders bezorgen.
Moet ik een asbestattest voorzien in mijn appartementsgebouw?
Ja, appartementsgebouwen zijn autonome wooneenheden waarvoor u ook een asbestattest moet aanvragen. Ook voor de gemene delen moet een asbestattest voorzien worden.
Kwalis helpt u verder!
Zit u nog met andere vragen over het asbestattest?
Contacteer ons gerust voor meer informatie!